INPP Reflexintegratie

Het Institute for Neuro-Physiological Psychology (INPP) is in 1975 opgericht in Chester, Engeland door Dr. Peter Blythe, welke reflexintegratie volgens de INPP-methode heeft ontwikkeld. Kinderen met leer- en/of gedragsmoeilijkheden die tekenen van neuro-motorische onrijpheid vertonen ten gevolge van een cluster van primitieve reflexen, kunnen baat hebben bij de INPP-methode.

Primitieve reflexen
In de baarmoeder ontwikkelt een baby primitieve reflexen welke hij nodig heeft om zichzelf tijdens de bevalling door het geboortekanaal te manoeuvreren. In de eerste 6 tot 12 levensmaanden helpen de primitieve reflexen de baby te overleven doordat ze automatische bewegingen inzetten waar de baby nog geen bewuste controle over heeft.
Gaandeweg in het eerste levensjaar gaan de primitieve reflexen over in rijpere bewegingspatronen en ontwikkelt de baby posturale vaardigheden.
De primitieve reflexen zouden nu geïntegreerd moeten zijn, zodat de baby in staat is om door vrij te bewegen zijn centraal zenuwstelsel verder te kunnen ontplooien en neuro-motorisch te groeien.
Door complicaties of stress tijdens de zwangerschap, geboorte en/of het eerste levensjaar, kan het zijn dat een aantal primitieve reflexen niet goed zijn geïntegreerd. Hierdoor blijven de primitieve reflexen actief, welke zorgen voor een blokkade in het motorisch en cognitief ontwikkelen van een kind. We spreken dan ook wel van een neuro-motorische onrijpheid van het centraal zenuwstelsel.

Neuro-motorische onrijpheid
Doordat er een cluster van primitieve reflexen nog niet geïntegreerd is, blijven een aantal onrijpe bewegingspatronen actief. Hierdoor blijven bewegingen automatisch aan elkaar gekoppeld.
Een voorbeeld: als je aan het fietsen bent en je kijkt naar links volgen je armen automatisch of wanneer je aan tafel zit en je buigt je armen, willen je benen strekken. Dus als je wilt schrijven zak je als vanzelf onderuit op je stoel.
De primitieve reflex verstoort de handeling van de bewuste respons, wat een effect kan hebben op de houding, concentratie, cognitieve ontwikkeling en ook het gedrag van een kind. Enkele voorbeelden die kunnen wijzen op neuro-motorische onrijpheid ten gevolge van aanwezige primitieve reflexen zijn;

  • schrikachtig, angstig, over-alert of controlebehoeftig gedrag
  • snel overprikkeld raken
  • moeite met lezen en schrijven
  • met hoofd bijna op tafel liggen bij het schrijven
  • moeite met automatiseren
  • onhandigheid
  • moeite met zitten op een stoel
  • verminderd evenwicht
  • moeite met zwemmen
  • wagenziekte
  • moeite met inschatten van afstand, ruimte, diepte, tijd en snelheid
  • verwisselen van links en rechts, voor en achter

Kinderen die tekenen van neuro-motorische onrijpheid vertonen, lopen het risico om ondermaats te presteren op school doordat lichamelijke blokkades hun ervan weerhouden om hun volledig leerpotentieel te ontplooien. Deze kinderen hebben baat bij een reflex stimulerings- en inhibitieprogramma volgens de INPP methode.

 

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Mail: kasper@u4med.nl
Tel: 06-23405529